Zamień ten tekst na URL Webhooka

Lekcja tekstowa
Lekcja audio
Zadanie
Dodatkowe informacje
Dodatkowe informacje
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Cześć, witam w module o świetle.

 

To dalej będą trochę teoretyczne rzeczy, ale warto je poznać, żeby sprawnie operować i bawić się światłem.
Jeśli będziesz znać typy, to łatwo można sobie je przebierać jak lego i dopasowywać do sytuacji.

 

Jakie więc światła mamy do dyspozycji?

1. Ambient

2. Task

3. Accent

4. Wspomagające (bounce, fill, rim light)

 

Ambient

Coś, co oświetla nam całą scenę. W przypadku dziennych wizualizacji jest to po prostu światło dzienne.

Może być słonecznie, może być pochmurnie (oba wywołują inne emocje).
W przypadku wieczornych to również światło naturalne, z tym że zapewne będziemy potrzebować dodatkowych świateł we wnętrzu.

I choć kolejne światła w takim wypadku mogą pomóc oświetlić przestrzeń, to właśnie ambient nakreśla główny mood na naszych wizualizacjach. A w przypadku wnętrz bez okien, ambientem staje się kolejny typ, czyli task lights. 

 

Task lights

Źródła światła (oprawy), które mamy w scenie i rzeczywiście powinny świecić.
 

W przypadku wieczornych ujęć to one zazwyczaj święca najjaśniej i wydobywają nam na pierwszy plan najważniejsze strefy na wizualizacji.

 

Accent 

Światła, które nakierowują uwagę na konkretny przedmiot / strefę.

Jeśli mamy cały render oświetlony w taki sposób, że jest już przyjemny dla oka, ale chcemy pokazać jakiś produkt, to z pomocą przychodzą właśnie światła akcentujące. 

To może być dodatkowy punkt świetlny, którego fizycznie nie widać, ale oświetla to, na czym nam zależy. 

 

Wspomagające

Doświetlamy miejsca, w których robi się nam za ciemno na renderze.
Często są to po prostu fejkowe punkty, ale bez nich mamy martwe strefy.

 

Pamiętajmy, że mimo iż celem wizki nie jest tylko bycie ładnym obrazkiem, to jednak musimy dbać o przyjemne dla oka obrazy i nie zostawiać mega czarnych, niedoświetlonych plam. Te światła dodają więcej życia na renderze i często pomagają nam ustawić zbalansowaną kompozycję. A to pozwala klientom łatwiej czytać nasze wizualizacje.

 

W skład świateł wspomagających wchodzą takie, jak:

Bounce and fill - światła, które doświetlają ciemniejsze strony i wypełniają martwe strefy odrobiną światła. Dzięki temu uzyskujemy efekt przestrzenności danego obiektu. 

Rim light (back light) - odseparowują dany obiekt od tła. To może być zwykłe prostokątne światło (plane), które świeci z tyłu tylko na fragment tego obiektu. Dzięki temu, oświetlona krawędz obiektu ładnie oddzielna go od ściany lub przestrzeni za tym obiektem. 

 

 

Dzięki takim czterom typom oświetlenia łatwo możemy zbudować każdy klimat, który tylko przyjdzie nam do głowy.

 

A teraz lećmy dalej, żeby zobaczyć jak robi się to w fotografii i co możemy z tego wynieść do swoich projektów. 

No items found.
M03L01 Typy świateł
keyboard_arrow_down
Zaawansowana Kompozycja i światło
99%
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.